Statut fundacji

Statut Fundacji Herdera stanowi podstawowy dokument, na którym Fundacja opiera swoją działalność w Uniwersytecie Gdańskim. Określa on m.in. wysokość majątku, jakim Fundacja dysponuje oraz sposób dysponowania środkami Fundacji. Statut precyzuje także cele Fundacji, jakimi kieruje się w swojej działalności oraz sposób realizacji wyznaczonych zadań. W dalszej kolejności statut określa skład Zarządu Fundacji ze strony polskiej oraz niemieckiej, który powołany jest do zarządzania majątkiem Fundacji oraz do przestrzegania zgodności działalności Fundacji z celami określonymi w statucie. Zapisy w statucie określają kompetencje Zarządu oraz sposób podejmowania uchwał. Statut Fundacji przewiduje również możliwość zmian w jego treści. Zmiany te nie mogą jednak dotyczyć celu działania Fundacji oraz nie mogą stać w sprzeczności z treścią „Umowy w celu założenia Fundacji im. Johanna Gottfrieda Herdera” między Republiką Federalną Niemiec a Uniwersytetem Gdańskim z dnia 16 listopada 1990 roku. Statut określa także sposób dysponowania majątkiem Fundacji na wypadek ustania warunków, w jakich może ona prowadzić działalność.